espn legend tv

Thursday, June 16, 2011

Michael Tintiuc

By Stacy Leigh Hutchens

Mmm… pl?cinte.  Having to give these up has been one of the hardest things about going gluten-free in Moldova.  The flaky crust, the warm oozing filling… you just really can’t beat a good pl?cint?.  Today, I’d like to share with you the recipe that Sylvia, our school cook, uses and shared with me.

Continue reading at Stacy Leigh’s Blog.

It was raining and it’s still raining for 2 weeks. Almost every evening, almost at the same time it starts to rain.

June is amazing.

Summer is amazing.

I had to get new pages in my passport. This is a milestone in the life of a professional traveler....

Ieri, la o s?pt?mân? dup? alegerile locale din 5 iunie, în ”inima suburbiilor municipiului Chi?in?u, comuna St?uceni” era timp de ploaie. Asta îns? nu a împiedicat locuitorii comunei, în mare m?sur? func?ionari ai prim?riei locale ?i câ?iva al?i localnici, s? se uneasc? grupului de func?ionari ai prim?riei centrale ?i grupului de jurnali?ti veni?i din Chi?in?u pentru a asculta ce are s? le zic? domnul primar general, candidat la func?ia de primar, Dorin Chirtoac?.

Chiar dac? oamenii se a?teptau s? aud? ce are de gând s? fac? primarul pentru dezvoltarea suburbiei în care locuiesc, domnul primar le-a preg?tit o mic? surpriz?. Dup? ce s-a l?udat cu construc?ia unei gr?dini?e în aceast? localitate, el a tras adânc aer în piept. ”Ast?zi,” a început domnul primar, ”suntem aici în fa?a dumneavoastr?, pentru a v? aduce la cuno?tin?? pozi?ia noastr? […] asupra unor inten?ii murdareîn ceea ce prive?te suburbiile municipiului Chi?in?u”. Interesant început, având în vedere c? oamenii au fost chema?i s? asculte despre Programul PL de dezvoltare a suburbiilor municipiului Chi?in?u. Au urmat o serie de afirma?ii în care au fost neap?rat prezente cuvintele ”condamn?m”, ”comuni?tii”, ”Dodon”; au fost blamate planurile comuni?tilor de a exclude suburbiile din componen?a municipiului Chi?in?u (cu toate c? nu s-a stipulat de ce aceast? perspectiv? este atât de groaznic? pentru locuitorii St?uceniului) ?.a..

Abia într-a doua parte a cuvânt?rii sale domnul primar a atins tema programului s?u de guvernare pentru urm?torii patru ani. Propun s?-i facem o mic? analiz?:

Pentru c? nu locuiesc în St?uceni, ?i pentru c? m? gândesc c? domnul primar ar trebui s?-?i focuseze aten?ia anume asupra St?ucenenilor într-un discurs pre-electoral la St?uceni, mi-am propus s?-mi asum rolul unui St?ucenean. Deci, sunt un simplu gospodar cu re?edin?a la St?uceni de vârst? medie, am nevast?, doi copii, unul la gr?dini?? iar cel?lalt la ?coala primar?, ?i activez în sectorul construc?iilor, sunt lemnar. Am o cas? undeva în marginea St?ucenilor, n-am acces la ap?, nu am canalizare ?i drumul pân? la casa mea este într-o stare nu prea bun?. M? rup pe jum?tate de or? de la strung ?i merg ast?zi s? v?d ce-mi propune domnul primar de Chi?in?u în schimbul petei albastre pe lista cea lung?. Întârzii, observ vre-o dou? babe care m? arat? cu degetul ?i c? lumea se uit? la mine ca la unu care a întârziat la sovetul s?tesc, m? fac c? nu observ ?i m? strecor printre oameni s? aud ?i eu ce se vorbe?te. În acest moment domnul primar î?i continua discursul cu ”În urm?torii patru ani,” punând accent pe fiecare cuvânt ”ne propunem s? continu?m proiectele de modernizare a suburbiilor” dup? care f?cu o pauz? ?tergându-?i bine ochelarii. ”În primul rând, avem la moment cel mai amplu […] program de extindere a apeductelor ?i canaliz?rii.” zise primarul punându-?i ochelarii ?i mai f?când o pauz?. Eu (St?uceneanul) între timp m? gândesc, m?i ce frumos sun? ”cel mai amplu proiect…” pân` acu se vede c? nu era destul de amplu ?i de asta nu am ?i eu ap? ?i canalizare. ”Suntem la opt-zeci ?i cinci la sut? într-aceast? privin??”. Aici mâna mea se ridic? agale din buzunar ?i îmi sc?rpin? u?or ceafa. Optzeci ?i cinci la sut? într-aceast? privin??, repetai neap?rat în minte, nu e glum? la sigur, dar oare ce-o fi avut în vedere primarul cu aceast? privin??? Progresul elabor?rii proiectului sau a implement?rii acestuia? ”În urm?torii patru ani vrem s? cre?tem gradul de conectare a popula?iei la apeducte ?i canalizare pân? la o sut? de procente” continu? primarul de parc? ghicindu-mi întreb?rile. Urm? o mic? pauz? în care domnul primar î?i coborî privirea pentru a se consulta cu noti?ele pe care ?i le preg?tise din timp. ”În prezent avem asemenea proiecte în implementare practic în toate localit??ile din componen?a municipiului”. Interesant, de ce domnul primar folose?te a?a termeni generali ”practic în toate localit??ile” atunci când ?ine un discurs în fa?a St?ucenenilor, m? întrebai. Probabil pentru c? localitatea noastr?, St?uceni nu face parte dintre aceste ”practic toate”, g?sii imediat r?spunsul. ?i ce p?cat, chiar am nevoie de ap? ?i canalizare la cas?. ”În urm?torii patru ani ne propunem s? fie înnoite ambele parcuri de transport public, autobuzele ?i troleibuzele, iar autobuzele vor asigura în continuare leg?tura cu localit??ile din componen?a municipiului.” zise primarul în timp ce eu m? gândeam c? o dat? cu înnoirea acestor troleibuze ?i autobuze ni se va impune ?i o tax? mai ustur?toare. Eu ?i cu troleibuzele vechi parc? pot s? merg ?i nu am mari probleme cu asta. ”În perspectiv?, extinderea liniilor de troleibuz ?i în localit??ile suburbane”. O, iat? asta domnule primar este o idee bun?, gândii. Apoi schi?ai o expresie mai binevoitoare ?i-mi aprinse?i o ?igar?. ”De asemenea iluminatul public,” continu? primarul, ”cre?terea iluminatului public pân? la o sut? de procente, inclusiv în suburbii. ?i ast?zi, tot consumul de curent electric din suburbiile municipiului Chi?in?u pentru iluminatul public este achitat de c?tre prim?ria Chi?in?u.” Asta ne mai lipsea, s? ne impun? plata pentru lumina de pe str?zi, pe care în viitorul apropiat posibil nici s? nu o am în marginea mea de sat, gândii ?i scuipai nervos într-o parte intersectându-mi privirea cu a unui copila?, care scociora cu o crengu?? n?molul dintr-o b?ltoac? de pe marginea drumului. ”Absolut tot iluminatul public este achitat de c?tre prim?ria Chi?in?u” repet? primarul. ”Apoi în ceea ce prive?te infrastructura drumurilor.” continu? domnul primar, ?i sprincenele mi se apropiar? una de alta, semn c? aten?ia îmi era la maxim. Hm, ia s? vedem, c? aici e o bub? care m? doare ?i pe mine, gândii. ”Alocarea anual în cre?tere a resurselor financiare necesare pentru extinderea re?elelor de drum, pentru repara?ia re?elei de drum existente”. Mda, resursele financiare, repetai dubios în gând, sunt importante ?i astea, dar pe mine m? intereseaz? mai mult rezultatul, de ce nu zice primarul concret ”Noi vom face drumul”? nu-i de ajuns s? aloci resursele, tre s? mai ?i urm?re?ti ca aceste resurse s? mearg? acolo unde au fost predestinate. ”a?a cum s-a procedat ?i pe parcursul anilor preceden?i” Ei clar domnule, cum a fost a?a o s? r?mân? ?i în continuare, aruncai chi?tocul sub papuc, ?i m? întoarse-?i acas? s?-mi v?d de treab?. În spatele-mi vocea domnului primar disp?rea treptat în timp ce acesta vorbea despre locurile de joac? pentru copii.

Probabil c? în pielea St?uceneanului imaginar au fost ieri mai mul?i St?uceneni reali. Nu m? îndoiesc c? gândurile acestora poate c? pe alocuri erau mai profunde ?i pe alte locuri mai superficiale. Problema pe care vreau s? o pun în acest text nu ?ine doar de alegerile locale ci ?i de cele na?ionale. ?tim cu to?ii de situa?ia politic? dificil? în care se afl? Moldova, to?i ne punem aceea?i întrebare ?i fiecare venim cu r?spunsuri diferite. Cert este îns? c? nu exist? un r?spuns simplu ?i, cu atât mai mult, unic. Problema politic? nu este o boal? în sine îns??i ci mai degrab? un simptom a bolii, sau mai bine zis a bolilor, de care sufer? întreaga noastr? societate. Dar pentru c? dup? cum zic buneii no?tri în?elep?i – Pe?tele de la cap se stric? – o s? încerc s? clarific ce e în neregul? cu acest cap.

Pe parcursul ultimilor doi ani am avut atâtea alegeri c? le-am pierdut deja ?i num?rul. Rata particip?rii la vot îns? scade cu fiecare tur. La alegerile locale din 5 iunie a participat doar o treime din popula?ia ??rii. De aceea, rata de participare a cet??enilor la vot este un indicator important la care candida?ii în cursele electorale ar trebui s? atrag? o aten?ie deosebit?. La noi îns? o aten?ie deosebit? se atrage la tot ce vrei numai nu la ceea ce trebuie.

Nu în zadar am ales discursul care l-a ?inut domnul primar ieri la St?uceni. În acest discurs se vede foarte bine strategia, sau mai bine zis lipsa unei strategii, de promovare a Partidului Liberal, ?i în general al AIE. Se creeaz? impresia c? principalul instrument de promovare a AIE este ca atare PCRM. Popular vorbind – Vota?i-ne pe noi c? dac? nu ne vota?i pe noi o s?-i voteze al?ii pe ei. Dar de ce ei sunt r?u ?i noi suntem bine începe s? devin? tot mai neclar.

Eu vreau s? fiu în?eles corect, eu sunt pro-democra?ie, pro o Moldov? prosper? ?i contra comunismului în Moldova. La alegerile din 5 iunie am mers de diminea?? la sec?ia de vot, a?a cum obi?nuiesc s? fac de când am împlinit vârsta majoratului, ?i l-am votat pe domnul Dorin Chirtoac? pentru func?ia de primar al capitalei, pentru a doua oar?. Dar la urm?toarele alegeri nu pot promite c? voi face acela?i lucru. Nu mai sunt de acord s?-i dau votul meu unuia care m? amenin?? c? dac? nu-l votez pe el va veni unul mai r?u în locul lui. Eu vreau s? am pentru cine vota. Eu vreau ca acel pe care-l voi vota s?-mi rezolve problemele reale cu care m? confrunt eu în fiecare zi. ?i anume:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...